LIVE ROLEPLAYING TIPS voor BEGINNERS

Stel je zit bij de kapper of in de wachtkamer van de tandarts en als je door de overjarige tijdschriften bladert valt je oog op een serie rare foto's van mensen in middeleeuwse kledij die bezig zijn een soort veldslag uit te vechten....! Of je zit in een trein of bus waar plotseling een luidruchtig groepje personen binnenkomt met uitpuilende rugzakken en een assortiment middeleeuwse wapens...! Je zit daar en leest of luistert naar verhalen, het ene nog sterker dan het andere, waarin de heldhaftigheid der daden elkaar steeds overtreft...! Je begrijpt er lang niet alles van, behalve dat het gaat over iets dat 'levend rollenspel' of in het Engels 'live roleplay' genoemd wordt en dat uitermate spannend schijnt te zijn. Als je het blad neerlegt of de trein uitstapt voel je plotseling het besef in je opkomen dat je heel je leven iets gemist hebt en dat het bestaan voor jou voortaan minder waarde zal hebben als je niet snel mee zal kunnen doen met zo'n levend rollenspel .......

En wat dan...? Je haast je naar huis,zet je achter je p.c., zoekt een goede zoekmachine (www.google.nl) en typt in 'live roleplay'. Na ongeveer 0,68 seconden verschijnen de resultaten: ongeveer 89000 artikelen waarin de woorden 'live roleplay' voorkomen..... Natuurlijk kun je artikelen die beginnen met 'Hakemaani sivua ei loytynyt' wel overslaan (tenzij je Fins spreekt), maar makkelijker is om terug te gaan naar de zoekmachine en de Nederlandse term 'levend rollenspel' in te typen. En zie...., binnen 0,14 seconden 381 resultaten!

Nu kun je een paar verschillende sites gaan aanklikken om wat meer begrip te krijgen van wat levend rollenspel ofwel 'live roleplay' inhoudt.....! Als je daar nog geen idee over hebt, begin dan met het lezen van en paar introductiepagina's 'wat is een levend rollenspel'. Voor de meeste gegevens kun je het best terecht bij een van de grotere verenigingen. Als je intikt:

http://directory.google.com/Top/World/Nederlands/Spellen/Rollenspellen/Live_Roleplaying

dan kom je meteen terecht op een lijst van de grootste verenigingen, die merendeels ook weer links geven naar andere verenigingen, handelaren in latex wapens, adressen waar je middeleeuwse kleding kunt kopen of laten maken en andere voor rollenspelspelers interessante onderwerpen.

Je hebt een aantal sites bekeken en weet nu wat 'live roleplaying' is. 
Hoe nu verder? Hieronder een aantal tips:

1. Vergelijk de prijzen van verschillende lives en kijk wat je daarvoor krijgt. Evenementen waarbij wordt gekampeerd en je je eigen tent moet meenemen zijn goedkoper dan lives waarbij een kampeerboerderij is afgehuurd, maar neem je het risico om bij slecht weer een aantal dagen met natte kleding in je lekkende tentje te moeten doorbrengen?                                                                    
Hoeveel dagen duurt het evenement en zijn daar alle maaltijden bij inbegrepen of moet je voor het eten extra betalen? Of regelt de vereniging niets wat het eten betreft en moet je voor je eigen potje zorgen? In dat laatste geval: is er een winkel in de buurt?

2. Waar wordt het live gehouden? Als je zelf in Zeeland woont is het niet handig om een live te kiezen dat wordt gehouden in Groningen. Als je met het openbaar vervoer moet komen (en zeker als je geen korting krijgt) kunnen de vervoerskosten aardig oplopen! Heb je een live gekozen, dan is het verstandig om te informeren naar vervoer van en naar de plaats waar het gehouden wordt: veel lives vinden plaats op wat meer afgelegen plekken. Is er een busdienst die je op niet al te grote afstand van je bestemming kan afzetten - is er so-wie-so een busverbinding (zeker in het weekend)? Zo niet, kan de vereniging ervoor zorgen dat je ergens wordt opgepikt? (sommige verenigingen kunnen je gratis of voor een paar Euro laten ophalen als je dat van tevoren doorgeeft - als je daar gebruik van wilt maken, vergeet dan niet je mobieltje en de benodigde telefoonnummers mee te nemen om te waarschuwen dat je bent aangekomen - ook handig trouwens als je de weg niet kunt vinden!)

3. Veel lives worden gehouden in het weekend: aankomst op vrijdag, vertrek op zondag. Kijk bij aankomst al meteen naar de vertrektijden van bussen en treinen voor de terugreis: op zondag rijdt het openbaar vervoer vaak minder frequent (soms zijn er maar een paar bussen per dag) en ook kun je dan berekenen hoe laat je moet vertrekken om op tijd bij de halte te zijn. Ook kun je op de vertrek- dag al een kaartje kopen voor de terugreis: kleine stations zijn in het weekend soms gesloten, zodat je je kaartje uit de automaat moet halen!

4. Lees zoveel mogelijk de spelregels van de groepen waar je in genteresseerd bent. Steeds meer verenigingen zetten hun regels op het internet zodat je ze kunt downloaden. Is dat niet het geval, informeer dan of je ze kunt bestellen (wat je soms wel enige Euro's kost). Kijk vooral goed naar de 'beroepen' (de 'karakter klassen') waar je uit kunt kiezen en naar de 'vaardighedenlijst' - kun je er een spelkarakter ('personage') mee maken dat je bevalt (en waar je misschien al kleding voor hebt)?

5. Hoeveel mensen gaan er aan het betreffende live meedoen? In Nederland kennen we vooral middelgrote lives - veertig tot tachtig personen, van wie meestal tweederde deel spelers (p.c.'s) zijn. Een aantal grote lives, zoals de 'Summoning', hebben een aantal honderden spelers. Kleine lives, waar een tien- tot vijftiental spelers een avontuur beleven, zijn er weinig in Nederland en ook zeer grote lives waaraan een paar duizend mensen meedoen (zoals 'The Gathering' in Engeland of 'Drachenfest' in Duitsland) hebben we hier niet.                           

Grote lives hebben als nadeel dat er vaak geen goed verhaal te maken is dat alle spelers kan bezighouden: alles draait om de grote veldslag aan het einde van het live! De spelers zijn verdeeld over een aantal kampen, de 'facties', met tegenstrijdige belangen. Tijdens het live houdt men zich vooral bezig met pogingen om zowel andere facties als de 'hogere machten' aan de eigen zijde te krijgen om sterk te staan bij de 'eindbattle'. Wat betreft dit laatste worden er geregeld (soms tot vervelens toe) rituelen gehouden. Deze lives zijn een renie voor gevorderde spelers en voor beginners eigenlijk alleen gezellig als ze met een groep gaan of goed worden opgevangen - iets waar het wel eens aan ontbreekt! Kleine lives zijn persoonlijker, je leert elkaar makkelijker en beter kennen. Ook is het hoofdverhaal vaak veel meer uitgewerkt en zijn er veelal persoonlijke plotlijnen ('subplots')! Kortom, als je alleen gaat is zo'n klein live aan te bevelen boven het massale!

6. Wil je veel of weinig actie? Hoewel het in het algemeen niet rechtstreeks uit de sites is op te maken zijn er LRP-verenigingen en LARP-verenigingen. Het verschil zit in de 'A' van 'Actie'! Bij lrp gaat het meer om het rollenspel, soms wordt er hoofdzakelijk geouwe..., gepraat, terwijl er bij een larp-vereniging meer strijd geleverd wordt. Nederlandse verenigingen bieden over het algemeen een goed evenwicht tussen rollenspel en gevecht, maar je kunt natuurlijk altijd bij een vereniging informeren als je n van beide richtingen prefereert....! (Staat er bij de info dat het evenement geschikt is voor het hele gezin of dat kinderen mogen meekomen dan kun je wel nagaan dat het hier minder om actie zal gaan)!

7. Een laatste puntje om op te letten als je als speler ('playing character' of kortweg 'p.c.') wilt inschrijven is kijken naar het aantal levenspunten ('L.P.' of in het Engels 'hitpoints') waar je mee begint. Dit aantal hangt samen met het 'beroep' dat je karakter kiest (een strijder heeft er meer dan een magir). Soms heb je een totaal aantal L.P., maar vaker een aantal op elk van de vijf locaties (romp, 2 x arm, 2 x been - het is bij alle Nederlandstalige verenigingen verboden het hoofd te raken!) De levenspunten verminderen door een treffer op het betreffende lichaamsdeel. Heeft dat deel geen L.P. meer over dan kun je het niet meer gebruiken, komt je romp op nul dan ben je in het beste geval bewusteloos en als je pech hebt helaas zojuist overleden!

Bij sommige verenigingen begin je met zeer weinig L.P., of met wat meer L.P. maar dan ook met wapens die veel schade doen! In beide gevallen geeft dit groot voordeel aan spelers die goed met hun wapens kunnen omgaan en spelers die door ervaring (het overleven van meerdere lives) meer L.P. hebben verkregen.

Goed, je hebt besloten om een bepaalde vereniging met je aanwezigheid te gaan vereren. Wat moet je nu nog doen...........?

8. Je schrijft je in voor het betreffende live. Soms kan dat on-line, anders vraag je een inschrijfformulier aan. Des te vroeger je je inschrijft, des te meer kans dat er nog plaats is (- en vaak ook des te goedkoper!) Nog een reden om vroeg in te schrijven is dat verenigingen vaste spelers soms een eerste kans geven om zich in te schrijven voordat anderen aangenomen worden. Denk eraan dat niet het formulier je inschrijving bevestigt, maar het tijdstip dat de vereniging je betaling ontvangt! De accomodatie moet gehuurd worden, de catering besproken en betaald, spullen moeten worden aangeschaft...., dus als je wacht met betalen is er kans dat een ander voor is gegaan!

Natuurlijk heb je gekeken of je aan de leeftijd voldoet! Veel clubs accepteren alleen spelers (en n.p.c.'s) van achttien jaar en ouder, dit om verzekeringstech-
nische redenen. Soms worden jongere spelers aangenomen, mits vergezeld van een volwassene die dan de verantwoording draagt. Ook al is de leeftijdsgrens achttien jaar, toch loont het de moeite om te informeren als je jonger bent: als er weinig inschrijvingen zijn kan een club wel eens besluiten de hand over het hart te strijken en je toch mee te nemen (schriftelijke toestemming van je ouders vereist!). En als het je lukt zodat je daarna kunt zeggen dat je ervaring hebt, dan wordt je weer makkelijker door andere verenigingen aangenomen.

9. Hoe schrijf je je in: ga je als speler ('p.c'. of  'playing character') of als figurant ('n.p.c.' of  'non playing character' - de personen die dienen als 'kanonnenvoer' voor de spelers)? 
Als n.p.c. heb je geen eigen spelkarakter, je speelt monsters, rovers en dergelijke. Voordelen zijn dat je je niet druk hoeft te maken over het in leven houden van je karakter en bovendien dat er verenigingen zijn die min of meer verplichte figurantenbijeenkomsten houden waar je verteld wordt wat er van je verwacht wordt en waar je al kennis kunt maken met andere n.p.c.'s. Denk niet dat dit moeilijk wordt: je zult soms hard moeten lopen en veel klappen moeten incasseren, maar de rollen die van belang zijn worden echt niet aan beginners gegeven. Wel kun je vaak kiezen tussen een rol waarbij je meer toneel speelt en een rol waarbij je meer de wapens moet hanteren. Ook het spelen als n.p.c. kan erg leuk zijn, al mis je de spanning van een eigen karakter. Bovendien zijn n.p.c.'s vaak zeer welkom, betalen ze bij sommige verenigingen minder dan spelers, krijgen ze hun kleding en/of wapens vaak in bruikleen van de vereniging en doen ze ervaring op waardoor ze bij volgende lives weer makkelijker worden ingeschreven. 

Je hebt besloten met welk live je mee gaat, je hebt je ingeschreven en uiteraard betaald! Wat blijft er nog over om te doen...???

10. Je zult moeten zorgen voor kleding en een wapen. Kleding is niet zo moeilijk: veel verenigingen hebben op hun site artikelen over - of links naar - zelf maken van kleding, kompleet met knippatronen. Goedkopere stoffen kun je kopen op de markt of in de uitverkoop, zelfs een oud gordijn kan voldoende zijn voor een eenvoudige mantel. Voor als je over wat meer geld beschikt staan er op sommige verenigingssites links naar adressen waar men middeleeuwse kleding op bestelling maakt. Wapens zijn lastiger om zelf te maken, maar ook hiervan staan er genoeg voorbeelden. Als je besluit zelf een wapen te maken zijn een staf of knots het makkelijkst (als je karakter die wapens tenminste mag gebruiken). Zwaarden zijn een stuk moeilijker, zeker als je nog nooit zoiets hebt gedaan. Wapens lenen van een vereniging is bijna altijd onmogelijk, tenzij je als n.p.c. gaat. Blijft dus over het kopen van een wapen.Deze kunnen erg duur zijn en als je ze maar n keer zou gebruiken is kopen dus zonde. Het voordeel van gekochte wapens is wel dat ze meestal door de wapenkeuring komen, iets wat bij eigengemaakte wapens niet altijd het geval is. Denk eraan dat ook een gekocht wapen niet automatisch goedgekeurd wordt! Er zijn harde, maar ook zachtere wapens (waar je dus harder mee kunt slaan zonder iemand te bezeren) en er zijn verenigingen waar men hoofdzakelijk met n van beide soorten vecht (zodat de andere dus ook sneller worden afgekeurd). Wapens kunnen gekocht worden bij gespecialiseerde firma's, vooral Engelse en Duitse. Ook bij sommige lives - vooral de grotere - en bij bijzondere evenementen (b.v. gothic beurzen of de 'Elf Fantasy Fair') komen handelaars. Kopen ter plaatse heeft het voordeel dat je kunt proberen of een wapen goed in de hand ligt, iets wat uitermate belangrijk is en wat je bij een bestelling per post of e-mail niet kunt.

11. Een laatste tip vr je je naar je eerste weekend begeeft: zorg ervoor dat je karakter een goede achtergrond heeft! Wie ben je, waar kom je vandaan, wat heb je tot nu toe in je leven gedaan en vooral, om welke reden ben je nu hier, bij dit live! Stel jezelf een doel! Naarmate je je karakter uitdiept kan een verhaal- commissie of bestuur er ook meer mee doen wat betreft het maken van een persoonlijk subplotje of de inpassing bij een groter plot. 

Rest mij niets meer dan alle beginners veel spelplezier te wensen en hun komende karakters een lang en gezond leven...!!!
Waldemar von Hackenslash.
    

Terug naar introductiepagina    : klik HIER.<

Terug naar vorige pagina (1)    : klik HIER.<

Volgende pagina (pagina 3)      : klik HIER.<